خرید عمده اتانول

۱-مقدمه

اتانول که آن را الکل اتیل ، الکل غلات و یا به عامینه الکل نیز می نامند, یک ترکیب شیمیایی آلی است. این یک الکل ساده با فرمول شیمیایی C2H6O است. دارای یک گروه اتیل متصل به یک گروه هیدروکسیلمی باشد و اغلب به اختصار EtOH نوشته می شود. اتانول یک مایع فرار ، اشتعال پذیر ، بی رنگ و دارای بوی تند و مشخصی است.

خرید قیمت و مشخصات اتانول

اتانول با نسبت بالایی در آب انحلال پذیر است, انحلال پذیری بالای اتانول با آب آن را برای حمل و نقل از طریق خطوط لوله ها مانند هیدروکربن های مایع نامناسب می سازد. .اتانول با شعله آبی بدون دود می سوزد که همیشه در نور معمولی قابل مشاهده نیست. خواص فیزیکی اتانول از وجود گروه هیدروکسیل آن و کوتاه بودن زنجیره کربنی آن ناشی می شود. گروه هیدروکسیل اتانول قادر است در پیوند هیدروژنی شرکت کرده و آن را نسبت به ترکیبات آلی قطبی کمتر با وزن مولکولی مشابه ، مانند پروپان ، ویسکوزتر کند.

https://oshim.ir/

فروش خرد و عمده اتانول

۲-تاریخچه

اتانول سالیان سال است که شناخته شده است جداسازی دقیق آن به صورت اتانول نسبتاً خالص اولین بار توسط جابر بن حیان انجام شده‌است. روش تولید و خواص شیمایی اتانول خالص توسط ابوبکرمحمدبن زکریای رازی دانشمند ایرانی بیان شده است.

۳-کاربردها

به عنوان حلال شیمیایی و در سنتز ترکیبات آلی استفاده می شود. اتانول منبع سوخت است.

۱-۳-پزشکی و دارو

۱-۱-۳-ضد عفونی کننده

اتانول در دستمال مرطوب پزشکی و بیشتر در ژل های ضدعفونی کننده دست, به علت دارا بودن اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. اتانول میکروارگانیسم ها را با انحلال لایه چربی غشای آنها و از بین بردن پروتئین های آن, از بین می برد و در برابر اکثر باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها موثر می باشد. محلول اتانول ۷۰٪ نسبت به اتانول خالص دارای اثر بیشتری است, زیرا اتانول برای فعالیت ضد میکروبی مطلوب به مولکول های آب نیاز دارد.

۲-۱-۳-خنثی کننده (پادزهر)

اتانول می تواند است مانند پادزهر، مسمومیت با اتیلن گلیکول  و مسمومیت با متانول را خنثی کند.

۳-۱-۳-حلال 

اتانول ، اغلب در غلظت های بالا ، برای انحلال بسیاری از داروهای نامحلول در آب و ترکیبات مربوطه استفاده می شود. به عنوان مثال ، داروهای مایع داروهای ضد درد ، سرفه و سرماخوردگی و دهانشویه ها ممکن است تا ۲۵٪ اتانول داشته باشند.

۴-۱-۳-نگهدارنده

اتانول عمدتا به عنوان یک نگهدارنده ضد میکروبی در بیش از ۷۰۰ داروی از جمله استامینوفن ، مکمل های آهن ، رانیتیدین ، فوروزمید ، مانیتول ، فنوباربیتال ، تری متوپریم سولفامتوکسازول و داروهای ضد سرفه به کار برده می شود.

۲-۳-سوخت

یکی از استفاده های اتانول، به عنوان سوخت موتور و افزودنی سوخت می باشد. این سوخت, سوختی پاک (بیودیزل) محصوب می شود, زیرا که مواد حاصل از سوختن آن تنها آب و کربن دی اکسید می باشد. در نتیجه باعث کاهش انتشار ذرات معلق ، اکسیدهای نیتروژن و سایر آلاینده های ازن ساز می شود

۳-۳- مایع با درجه حرارت پایین

به دلیل نقطه انجماد پایین این محصول (۱۱۴٫۱۴- درجه سانتی گراد) و سمیت کم آ ، از اتانول در آزمایشگاه ها (همراه با یخ خشک یا سایر خنک کننده ها) به عنوان حمام خنک کننده برای نگه داشتن دما زیر دمای نقطه انجماد آب استفاده می شود. به همین دلیل ، از آن به عنوان مایع درون دماسنج نیز استفاده می شود.(دماسنج های الکلی)

۴-واکنش ها

۱-۴-واکنش های زیستی

اتانول در بدن پستانداران ، در کبد و معده توسط آنزیم های الکل دهیدروژناز (ADH) متابولیزه می شود. این آنزیم ها اکسیداسیون اتانول را به استالدهید (اتانال) کاتالیز می کنند.

CH3CH2OH + NAD + → CH3CHO + NADH + H +

هنگامی که غلظت های قابل توجهی از این ماده در بدن وجود دارد ، متابولیسم اتانول علاوه بر آن توسط آنزیم سیتوکروم P450 CYP2E1 در انسان کمک می شود ، در حالی که مقدار کمی نیز توسط کاتالاز متابولیزه می شود.

۲-۴-دی هیدراسیون

در حضور کاتالیزورهای اسیدی ، اتانول به اتیلن تبدیل می شود. به طور معمول از اسیدهای جامد مانند سیلیکا استفاده می شود.

CH3CH2OH → H2C=CH2 + H2O

تحت شرایطی دیگر، دی اتیل اتر نیز می تواند تولید شود.

۲ CH3CH2OH → CH3CH2OCH2CH3 + H2O

۵-روش تولید

۱-۵-روش تولید طبیعی

اتانول به طور طبیعی از تخمیر قندها توسط مخمرها ایجاد می شود.

۲-۵-روش تولید صنعتی

این ترکیب از طریق فرآیندهای پتروشیمی مانند هیدراتاسیون اتیلن تولید می شود. هیدراتاسیون اتیلن
اتانولی می دهد که بیشتر برای استفاده به عنوان ماده اولیه یا حلال صنعتی از ذخایر خوراک پتروشیمی همراه با کاتالیز تهیه می شود.

C2H4+H2O → CH3CH2OH

برای کاتالیزور این فرایند بیشتر از اسید فسفریک استفاده می شود که روی یک تکیه متخلخل مانند ژل سیلیس یا خاک دیاتومه جذب می شود. استفاده از این کاتالیزور برای اولین بار برای در مقیاس صنعتی, توسط شرکت نفت شل (Shell) در سال ۱۹۴۷ استفاده شد. این واکنش در حضور فشار بالای بخار در دمای ۳۰۰ درجه سانتی گراد انجام می شود که در آن نسبت اتیلن به بخار ۵: ۳ حفظ می شود.
در یک فرآیند قدیمی جهت تولید اتانول که  اولین بار در مقیاس صنعتی در سال ۱۹۳۰ توسط یونیون کاربید انجام شد  و امروزه کمتر استفاده می شود , اتیلن به طور غیر مستقیم در واکنش با اسید سولفوریک غلیظ هیدراته شده و اتیل سولفات تولید می کند.

C6H12O6 →۲CH3CH2OH + 2 CO2
C12H22O11 +H2O → ۴CH3CH2OH +4CO2

۶-تحقیقات جدید

جداسازی الکل ها از حلال های دیگر با روش های مختلف از زمینه های تحقیقاتی جدید می باشد. در همین زمینه, پژوهشی تحت عنوان ” ساخت غشای آمیزه آگارز/ پلی وینیل الکل برای جداسازی تراوش تبخیری آب / اتانول” جهت جداسازی آب و اتانول در نشریه ی شیمی و مهندسی شیمی ایران به چاپ رسیده است.

۷-شرایط نگهداری

نگهداری اتانول دارای چند نکته ی بسیار مهم می باشد. در ابتدا, ظروف حاوی اتانول باید به خوبی مهر و موم شود, زیرا که اتانول مایعی بسیار فرار است و وجود روزنه در ظروف باعث تبخیر شدید آن می شود.
همچنین محیط نگهداری بایستی از تهویه ی مطبوع برخوردار باشد تا در صورت تبخیر احتمالی آن, فضا با بخارات اتانول پر نشود.
نکته ی مهم دیگر در نگهداری این محصول, توجه به اشتعال پذیری بالای این ماده می باشد که بایستی هرگونه منبع حرارت اعم از نور مستقیم خورشید و شعله را از آن دور نمود و خطر الکتریسیته ی ساکن در اطراف ظروف نگهداری را برطرف نمود.

۸- ایمنی

اتانول به صورت صد در صد برای بدن بی خطر نیست, البته بهتر است بگوییم خود اتانول بی خطر است اما مواد حاصل از تجزیه ی زیستی آن در بدن بسیار خطرناک و سرطان زا می باشند. همانطور که در قسمت ۴ اشاره شد, اتانول توسط آنزیم هایی در بدن تجزیه می شود و ماده واسطه حاصل که استالدهید است تولید می شود ، استالدهید به عنوان یک ماده ی سرطان زا شناخته شده است و سمیت قابل توجهی دارد. بسیاری از علائم مرتبط با مسمومیت با الکل و همچنین بسیاری از خطرات سلامتی که معمولاً با مصرف طولانی مدت اتانول همراه است می تواند به مسمومیت با استالدهید نسبت داده شود.
این ماده به شدت اشتعال پذیر است و هنگام کار با مقادیر زیاد آن حتما بایستی از صحت سیستم اتفا حریق مجموعه اطمینان داشت.

علائم هشدار ایمنی اتانول

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دو × یک =